For Karmøy Næringsråd (KN) er det avgjørende å få orden på følgende veiprosjekter: a)
Fv. 547 og spesielt veinettet mellom Helganes – Håvik (T-forbindelsen) – Bygnes, b)
Karmsund Bro og c) Husøy-veien. Dette skal ikke være til fortrengsel for løsning
Åkraområdet som gir god og sikker avvikling av trafikken.
Karmsund bro og Husøy-veien er et nasjonalt ansvar, mens Fv. 547 faller inn under
fylkeskommunens ansvarsområde. Imidlertid ligger det reelle ansvaret hos de
folkevalgte i Karmøy for å prioritere disse veiprosjektene politisk.
Status:
– Opprusting av Fv. 547: Det er en reell risiko for at de folkevalgte i Karmøy igjen
velger å holde fast ved en omkjøringsvei mellom Ådland og Vea-krysset, til tross
for at overordnede myndigheter har sagt nei til dette i 15 år. Dette kan i så fall
innebære at andre nødvendige veiprosjekter på Fv. 547 enda en gang blir
forsinket.-
– Karmsund bro og Husøykrysset: Årsdøgntrafikken (ÅDT) på Karmsund bro er
omtrent 20 000 kjøretøy, med en høy andel tungtransport. Broen, som ble bygget
i 1955, har et stort vedlikeholdsetterslep. Uten vedlikehold som anslås til rundt
100 millioner kroner, vil broen kun holde i cirka 10 år til. Ifølge Statens vegvesen
er det ikke satt av planmidler til Karmsund bro i 2024, og det er ingen signaler om
økning i planmidlene i fremtiden. Tilsvarende gjelder for Husøykrysset. Det skjer
lite på den lokalpolitiske arenaen.
Det er uomtvistelig at lokalpolitikerne har begått vesentlige unnlatelsessynder.
Prioritering av en omkjøringsvei mellom Ådland og Vea-krysset har i altfor mange år gått
på bekostning av andre sårt trengte veiprosjekter.
Mange partier har inkludert denne omkjøringsveien i sine lokale partiprogrammer. Årevis
med konsekvensutredninger og omfattende analyser utført av Norconsult, Asplan Viak
og COWI på bestilling fra Rogaland fylkeskommune har ikke gitt ønsket resultat for
foreslått omkjøringsvei. Men beslutningene må nå tas basert på dette arbeidet.
Lokalpolitikken bør ikke fatte beslutninger i milliardklassen på grunnlag av subjektiv tvil
om utredningene.
Overordnede myndigheter mener at den foreslåtte omkjøringsveien, både med og uten
tunnel, har negativ samfunnsnytte. De peker også på utfordringer knyttet til miljø,
naturverdier, landbruk, grunneiere og innsigelser fra Sivilombudet. Selv om store deler
av strekningen er regulert, anses det som uvesentlig. Rogaland fylkeskommune mener
det er 99,9 % sikkert at omkjøringsveien vil bli avslått.
Det er forståelig at det er vanskelig å akseptere at år med iherdig arbeid for
omkjøringsløsningen må resultere i et annet utfall enn ønsket. Likevel er det nødvendig.
Veiutviklingen i Karmøy er i en prekær situasjon, og det haster med å finne løsninger og
komme i gang.
Vil dette skje nå? Vil vi få oppleve lokalpolitisk handlekraft som gir kommunen bedre
hovedveier?
Politikken i noen partier i Karmøy synes å være preget av prinsippfaste holdninger, for
eksempel til bompenger. Det er bred politisk enighet om at Fv. 547 i Karmøy må rustes
opp, og det samme gjelder for Karmsund bro og Husøykrysset. Realpolitikk er derfor
nødvendig. KN forventer intet mindre.
Noen partier i Karmøy ser ut til å prioritere å unngå intern konflikt fremfor å
realitetsorientere sine partiprogrammer. De håper at «andre» (les: Kommunal- og
distriktsdepartementet) tar avgjørelsen om omkjøringsveien, til tross for at det «ligger i
kortene» hva utfallet vil bli. Dette er ikke en god strategi. Som nevnt vil dette ta tid, med
mindre man i et eventuelt «la oss prøve en gang til»-vedtak bytter ut omkjøringsveien
som hovedprosjekt for en ny bompengepakke for Fv. 547. Det viktigste er strekningen
mellom Helganes/Husøy og Bygnes. Veien til T-forbindelsen er, og vil bli enda mer,
avgjørende for mange næringer og bedrifter. Dersom dette veistrekket ikke er forbedret
innen Rogfast åpner, vil store deler av næringslivet i Karmøy miste konkurransekraft.
For Karmøy Næringsråd
Thor Otto Lohne
Styreleder
Views: 878