Tirsdag 30. april 2025 ble det avholdt åpent informasjonsmøte om Fv547 i Karmøy kulturhus i Åkrehamn. Hensikten med møtet var å informere om behovet for oppgradering av Fv547 og status i prosjektet. Karmøy Næringsråd (KN) presenterte behovet for ny eller oppgradert veiforbindelse.
Rogaland fylkeskommunes (RFKs) samferdselsavdeling informerte om status for strekningene Ådland–Veakrysset og Veakrysset–Helganeskrysset (E 134), og lederen for RFKs samferdselsutvalget delte sine vurderinger. Møtet var opplysende og nyttig. KN takker politisk ledelse for initiativet.
Det foreligger tre alternativer for strekningen Åkra Sør–Veakrossen:
- Omkjøringsvei med vanlig vei ca. 1,3 milliarder 2022-kroner, gir større naturinngrep).
- Omkjøringsvei med tunnel (ca. 1,5 milliarder 2022-kroner, høyeste kostnad, mindre naturinngrep enn alt. 1).
- Utvikling av dagens fylkesvei 547 (lavest kostnad, trafikksikkerhet med tofelts vei, bedre kryss og sykkelvei med fortau, men vil påvirke eksisterende trafikk under anleggsperioden).
Videre planlegging krever at kommunestyret velger ett av de tre alternativene.
Representanter fra Rogaland fylkeskommune (RFK) informerte tydelig som følger:
- Arbeidet i RFK med omkjøringsveien er satt på vent. Det planlegges ikke videre.
Konklusjon; Kommunepolitikerne må nå ta ansvar og vise handlekraft. - Det vil ikke bli bevilget 20 millioner kroner til reguleringsarbeid for tunnelalternativet (alt. 2). Konklusjon; Tunnelalternativet (alt. 2) fremstår som urealistisk uten finansiering.
- Gitt vedvarende innsigelser fra Statsforvalteren mot omkjøringsvei (alt. 1), peker veien videre mot alt. 3: oppgradering av dagens Fv547.
Karmøy Næringsråds innspill:
- Det er sterkt behov for oppgradering av Fv547 for å sikre konkurransekraft for Karmøys næringsliv, spesielt på strekning er Helganes/Håvik (T-forbindelsen/Bygnes. Eksempelvis påfører køkjøring O. Hansen & Sønner AS en årlig merkostnad på 2,3 millioner kroner og 11 tonn unødvendig CO₂-utslipp. Med 19 000 daglige kjøretøy på strekningen, hvorav mange er yrkesbiler, er dette et betydelig samfunnsproblem. Vi snakker vi om 10-tall millioner i årlige tilleggskostnader og unødvendige utslipp. Og dette blir verre jo lengre en venter.
- Det er frustrasjon over kommunepolitikernes manglende fremdrift og en 16 års langvarige ensidige satsing på en omkjøringsvei som hverken har støtte hos overordnede myndigheter eller i faglige utredninger. Dette har nå gitt utilstrekkelig veier over hele Karmøy.
- Om Karmsund bru: Brua er nedslitt, har utilstrekkelig kapasitet, høydebegrensning og farlige forhold for myke trafikanter. Her har kommunepolitikerne sovet i timen. For Karmsund bru er nå ingen planmidler satt av. Positivt er det at alle har våknet og er enige om å prioritere arbeid for denne.
Informasjonsmøtet var åpent for spørsmål, men la ikke opp til debatt. I spørsmålstillingene ble noe hengende igjen uklart og noen påstander ble stående uimotsagt.
- Hva med ny skole på vestsiden av Åkra – behov for trygg kryssing av Fv547. I alternativet som innebærer en utvikling av dagens fylkesvei 547 (alt. 3), er en da ferdig med tiltak for Åkra? Her ble det utydelighet. KN mener at Åkra-løsningen ikke tilstrekkelig og har pekt på en løsning som tidligere synes å ha hatt støtte fra Statsforvalteren. Den gir god trafikksikkerhet og -avvikling uten store inngrep i natur og landbruk.
- Det er feil og mangler med arbeidet/utredningene/kostnadsanslagene. Dette mener «fjellvante». KN har ikke tatt lett på vurderingene knyttet til omkjøringsveien. En forkjemper for omkjøringsveien har jobbet tett med oss i over ett år. I denne perioden ble relevante rapporter fra Norconsult, Asplan Viak og Cowi gjennomgått. Ingen feil eller mangler ble avdekket. Kritikken fremstår derfor som udokumentert.
- KN ivaretar ikke interessene til næringslivet i Skudenes. Skudenes har et variert næringsliv med flere sentrale aktører innen offshore, industri og håndverk. Gode veier er et konkurransefortrinn. Gode veier sikrer langsiktig utvikling. Da må det imidlertid tas avgjørelser. I slike avgjørelser må en legge til grunn realpolitikk. Løsninger må være mulig å realisere. 16 år med nei fra ovenstående myndigheter bør vel etter hvert forstås som et nei. Våre lokalpolitikere kunne ha vært i «lyttemodus» for 10 år siden. Da hadde vi hatt bedre trafikksikkerhet og -avvikling.
Veien videre:
Politisk ledelse ønsker å sende alternativ 1 til Kommunal- og distriktsdepartementet for endelig avgjørelse. Dersom dette kan innebærer at RFK samtidig kan starte arbeid med andre prosjekter på dagens Fv547, så er dette et interessant forslag. Dette med samtidighet er da viktig.
Ellers har forslaget stor sannsynlighet for å være en betydelig tidstyv. En tidstyv som stjeler fra næringslivet i form av kostbar køkjøring og skader miljøet.
Views: 829