Næringssjefene i på Haugalandet – med flere – gjør nå godt arbeid med å klargjøre bl.a. virksomheters nytte av lufthavnen og ruteutvikling som møter regionens behov og utvikling. Det er en jobb som betinger analyser.
Det er ikke et tema om Haugesund Lufthavn Karmøy skal legges ned eller ikke. Det foreligger en tjenestekonsesjonsavtale fram til 2039.
Kort bakgrunn; 2016 annonserte den daværende regjeringen at Haugesund Lufthavn Karmøy ville bli en del av et pilotprosjekt for tjenestekonsesjon, mens Avinor fortsatt skulle eie infrastrukturen. I 2018 ble konsesjonen tildelt Lufthavndrift AS. De seks deltakerkommunene i Karmsund Havn IKS «påla» havneselskapet midlertidig å delta i kapitaliseringen gjennom et datterselskap, Karmsund Lufthavn Invest AS. I mai 2019 overtok Lufthavndrift AS driften av flyplassen.
Det er nå et finansielt behov i Lufthavndrift AS. Saken handler om å opprettholde Haugalandets kommuner eierskap i driftsselskapet Lufthavndrift AS og hvordan opprettholde. Om å opprettholde er et spørsmål om å delta i en emisjon. Hvordan opprettholde er et spørsmål om restrukturering der Karmsund Havn IKS eierskapet erstattes ved direkte eierskap av haugalandskommunene.
På den ene side: Økonomisk risiko for haugalandskommunene.
- Kommunene binder midler i et viktig men usikkert prosjekt. Det er usikkerhet i driftskostnader og inntektsprognosene. Lufthavndrift AS starter også på et negativt sted fordi vi ikke får støtte fra Avinor. (Inntekter fra de største og mest lønnsomme flyplasser brukes til å subsidiere mindre regionale flyplasser.)
- Snøen som falt i fjor kan ingen gjøre noe med. Investerte midler kan en ha stor bekymring for. De er i hvert fall tapt om en ikke deltar i misjonen og en er eksponert for «utvanning» i Lufthavndrift AS. Tapet blir da 26-27 MNOK for kommunene på Haugalandet og Karmsund Havn IKS. Haugalandkommunene som har gitt lån på 20 MNOK risikerer å måtte konvertere lånet til aksjekapital i Karmsund Lufthavn Invest AS, og videre må konvertere til aksjer i Lufthavndrift AS.
På den annen side; Lufthavnen har – for næringslivet – stor nytteverdi («konsumentoverskudd»).
- En interpolering av en tidligere studie viser et «konsumentoverskudd» på 1500-2000 NOK/reise for næringslivet (og fritidsreisende). Da ligger mer enn en milliard på bordet hvert år. At vi synes å beholde et betydelig «konsumentoverskudd» etter Rogfast kan også avledes. Det kommer som følge av en bompengebelastning på 1200 NOK/reise i Rogfast. Hvor mye av «konsumentoverskuddet» som skyldes innsats fra selskapet Lufthavndrift AS er ikke kvantifisert. Det er imidlertid ikke tvilsomt at arbeidet har gitt ruteutvikling av verdi for næringslivet. Lufthavndrift synes å ha løst et samfunnsoppdrag bedre enn Avinor.
Det er Karmøy Næringsråds forståelse at saken kommer til behandling i politiske organer i mars-april 2025. Det er også vår forståelse at en ikke har den nødvendige kunnskapen som svarer ut om det er bedriftsøkonomisk grunnlag for lokal drift på lang sikt.
Karmøy Næringsråd henstiller om at det ikke gjøres noe overilt. Beslutninger må gjøres på den kunnskapen som nå samles inn. Det tar noe tid. Dette betyr at haugalandskommunene må ta sin andel av en emisjon (3.4 MNOK). Emisjonen kjøper oss nødvendig tid.
Views: 101