Næringslivet i Karmøy blør

Nå trenger vi lokalpolitikere som er villige til å lytte, ta ansvar og handle.

Dette handler ikke bare om å redusere køer og øke trafikksikkerheten for befolkningen – det handler om å gi næringslivet forutsigbare og langsiktige rammebetingelser.

For næringslivet i Karmøy er det avgjørende å få orden på følgende veiprosjekter: a) Fv. 547 og spesielt veinettet mellom Helganes – Håvik (T-forbindelsen) – Bygnes, b) Karmsund bro og c) Husøy-veien.

Næringslivet ønsker veier for vekst

Lokalpolitikerne må prioritere både helhetlige og akutte tiltak for veinettet, fremfor å henge fast i en omkjøringsvei mellom Ådland og Vea. Årevis med utredninger, inkludert rapporter fra blant andre Norconsult og Asplan Viak, konkluderer med at omkjøringsveien både mangler samfunnsnytte og møter betydelige miljømessige og juridiske hindringer. Overordnede myndigheter og Rogaland fylkeskommune har gjort det krystallklart: Sjansene for godkjenning er så godt som ikke-eksisterende.

Likevel velger enkelte lokalpolitikere å la saken trekke ut ytterligere, med den konsekvens at nødvendige utbedringer på andre kritiske veistrekninger skyves til siden.

Næringslivet i Karmøy betaler allerede prisen

En analyse av Fv. 547, gjort av Karmøy kommune i 2024, viser at dagens trafikkforhold påfører små og mellomstore bedrifter betydelige ekstrakostnader i form av tapt produktivitet, økte lønnsutgifter og forsinket varetransport. Rapporten peker entydig på strekningen mellom Helganes – Håvik (T-forbindelsen) – Bygnes som den største utfordringen. Køkjøring på denne strekningen koster næringslivet millioner i året, med økte lønnskostnader og tapte konkurransefordeler.

Lokale bedrifter ser med uro på at Rogfast snart åpner, uten at forbindelsen mellom Karmøy og fastlandet er styrket. Strekningen Helganes – Håvik (T-forbindelsen) – Bygnes er ikke bare et problem for næringslivet. Trafikken her belaster også kommunale sideveier, noe som fører til økt slitasje og farlige situasjoner for myke trafikanter.

Karmsund bro haster

Dagens bro ble åpnet i 1955, den er utrangert og kan på ingen måte møte fremtidens behov for sikker ferdsel for biltrafikk og myke trafikanter. Karmsund bro er omtalt verbalt i gjeldende NTP, men det viktigste mangler – det er foreløpig ikke satt av midler til oppstart av prosjektet. Karmsund bro er del av E134 og den viktigste forbindelsen til fastlandet for drøyt 30.000 karmøybuer, for drøyt 13.000 daglige pendlere, adkomstveg til regionens flyplass, regionens største havn og flere av de største hjørnesteinsbedriftene, utdanningsinstitusjonene, turist- og rekreasjonsområder på Haugalandet. Siste måling over Karmsund bro viser en ÅDT på ca 22 000. Broen er beregnet for en ÅDT på 12.000 kjøretøy.

Politisk handlekraft – ikke mer nøling

Det er forståelig at omkjøringsveien mellom Ådland og Vea har vært en hjertesak for mange politikere. Karmøy Næringsråd mener ikke at ønsket om en slik vei har vært feil. Men det er på tide å ta innover seg realitetene. 15 år med nei fra overordnede myndigheter er et nei. Videre forsøk på å presse gjennom prosjektet vil bare kaste bort mer tid, penger og politisk kapital.

Karmøy har flere sårt trengte andre veiprosjekter som ikke har hatt tilstrekkelig fokus pga. nevnte omkjøringsvei og har stått på vent. Disse prosjektene er nevnt over. De må ikke lenger stå på vent. De er avgjørende for å opprettholde konkurransekraften til Karmøys næringsliv.

Kommunens folkevalgte må derfor prioritere tiltak som må (og kan) gjennomføres. Fokuset må flyttes fra blokkert politikk til løsninger som bygger en fremtid for hele Karmøy.

For Karmøy Næringsråd

Styreleder

Thor Otto Lohne

Views: 87

Del på:

Legg igjen en kommentar